מטרות:
ציוד: לוח וטוש מחיק. הדפסת הנספחים.
מהלך הפעילות
חלק א'- מה אני רוצה להיות כשאהיה גדול? (10 דק') :
פותחים בשאלה- מה תרצו להיות כשתהיו גדולים? לא צריך להגביל את התגובות למקצוע או לימודים, אלא אפשר לשתף בכל דבר. גם בהגדרה של "גדולים" אין צורך להתקבע. למעשה אתם כבר אנשים בוגרים, אז השאלה יכולה להתייחס לאחרי השירות או אפילו לשנים רבות קדימה. כותבים את התשובות על הלוח.
דיון:
חלק ב'- בניית תמונת עתיד (35 דק')
פעילות ראשונה:
כל מתנדב מקבל ציר שנות חיים (נספח 1). עליו למלא את הציר בהתאם לאיפה שהיה רוצה לראות את עצמו בעוד 5, 10, 20... שנים. ציר הזמן מחולק לפי גילאים וכל מתנדב מתבקש לרשום מה היה רוצה להספיק עד אותו גיל ואיפה היה רוצה לראות את עצמו. משתפים במליאה או שמתחלקים לזוגות ומשתפים אחד את השני ולאחר מכון מתחלפים בזוגות כמה פעמים.
פעילות שנייה- תפריט העתיד:
מחלקים לכל מתנדב דף עם תפריט תמונת העתיד (נספח 2). התפריט מורכב ממרכיבים שונים של חיינו (לימודים, משפחה, תכונות, מראה, מצב כלכלי, מגורים, תרבות פנאי, אווירה במדינה, בריאות, שונות...). במליאה מחליטים על מחיר לכל מרכיב בחיינו. מה יותר יקר? משפחה? מצב כלכלי? לכל נושא קיים פירוט של אפשרויות שונות מתומחרות באותו מחיר. למתנדבים יש 100 ₪ (או 1,000 ₪, תלוי איך הם תמחרו את התפריט) לבזבז ולהרכיב את תמונת עתיד שלדעתם מתאימה להם. עושים סבב וכל מתנדב שרוצה משתף בתמונות העתיד שלו.
שאלות לדיון:
חלק ג'- חלומות ושאיפות (15 דק')
מבקשים מכל מתנדב לרשום על פתק קטן חלום או שאיפה שיש לו לעתיד. המתנדבים מוזמנים לשתף בחלומות או בשאיפות או שניתן לערבב את הפתקים, לחלק אותם מחדש וכל מתנדב יקריא חלום/שאיפה של מישהו אחר (ללא שמות).
דיון:
*אפשר לשמור את פתקי החלומות ולתת שוב למתנדבים בסיום השירות עם ברכה להגשמת החלומות
חלק ד'- קבלת החלטות (25 דק')
כדי לעצב את עתידנו אנחנו נדרשים לקבל החלטות במהלך הדרך. חלקן קשות יותר וחלקן פשוטות יותר. היכולת לקבל החלטות היא מיומנות נרכשת, אך בכל קבלת החלטה עשויה לרדוף אותנו השאלה "האם עשינו את ההחלטה הנכונה?" אילו החלטות יש לנו בחיים? תנו דוגמאות לדילמות שאתם צריכים לקבל החלטה עבורן. אם לא עולות דילמות מתוך המתנדבים אפשר להציע- בחירת מקצוע ללימודים, המשך לשנה שנייה בשירות, עבודה בזמן השירות הלאומי, לא מסתדרים עם מעסיק.... רושמים על הלוח. בוחרים 2-3 דילמות ובדיון כיתתי מגיעים להחלטה לגביהן. כדאי לכתוב על הלוח יתרונות וחסרונות אם עולים כאלה בדיון.
שאלה לדיון: האם יכולתם לראות כאן דפוס מסוים של קבלת החלטות? תהליך שעשיתם כדי להגיע להחלטה? אילו שלבים עברתם בדרך?
לעיתים רבות אנחנו יכולים לפעול לפי מודל מסוים של קבלת החלטות הכולל את השלבים הבאים:
1) איסוף נתונים.
2) גיבוש חלופות- איזה אופציות קיימות?
3) שקילת החלופות השונות- יתרונות מול חסרונות.
4) בחירת החלופה שיתרונותיה רבים על חסרונותיה.
שאלה לדיון:
מה הם הדברים שעוזרים לכם להגיע להחלטה? לאחר מכן מפזרים על הרצפה פתקים עם מספר סגנונות לקבלת החלטות (נספח 3). מבקשים מכל מתנדב להעמד ליד סגנון קבלת ההחלטות שבעיניו מתאים לו. אפשר להתחבר ליותר מסגנון אחד. עושים סבב וכל אחד מציג החלטה שקיבל באמצעות הסגנון הזה.
מסכמים את החלק בדיון:
סיכום (5 דק'): תקופת השירות ובייחוד התקופה לסיום השירות מביאה איתה שאלות רבות בנוגע לעתיד. ישנן החלטות שצריך לקבל ושיקולים רבים. זו עשויה להיות תקופה מבלבלת בשל מגוון האפשרויות לסלילת המשך הדרך, יחד עם זאת חשוב שתזכרו שעיצוב עתידכם תלוי במידה רבה בכם. קחו רגע לחשוב על הדברים לעומק ולאסוף נתונים טרם קבלת ההחלטה. ישנם אנשים רבים סביבכם איתם תוכלו להתייעץ לגבי ההמשך.